Log ind
Værktøjer
Notesbog
Din egen notesbog
OrdApotek
Zoom ind på ordklasserne
Børnelitteraturens billeder
Se billede - find tekst
LæseCirkler
Redskab til aktiv læsning
DanskLex
Opslagsværk med danskfaglige begreber
SkoleTube
Direkte adgang til web 2.0-værktøjer

Videogalleri



 
Korte og overskuelige elevhenvendte videoer om danskfaglige emner/problematikker findes i rigt mål på dansk3-6.gyldendal.

Videoerne her er integreret i relevante undervisningsforløb og træningsdelen. De ligger også samlet i portalens bibliotek under genren 'Videopræsentation'.
Tekstyper og faglige begreber
Hvad er instruerende tekster for noget? Hvad er forskellen på berettende, fortællende og dramatiske tekster? Hvordan genkender du en regulerende, en lyrisk, argumenterende, informerende tekst? Og hvad dækker faglige begreber som 'handlingsbro', 'berettermodel' og 'aktantmodel' over?

Formidlet i elevhøjde med tydelig speak og en vedkommende tegnestil har Anja Emilie Madsen og Helle Schütten Johansen udarbejdet en stribe formidlingsvideoer, som eleverne kan bruge i deres forberedelse og/eller som repetition.

Litterære genrer
Otte levende og Jørgen Clevin-sprælske film om genrerne Noveller, Lyrik/digte, Nonsenspoesi, Billedfortællinger, Fantastisk fortælling, Kunsteventyr, Tingseventyr - produceret af Blik/Tanke-streg.dk. Alle film er bygget op så samme vis med intro, outro, musik, definition af genren, forklaringer, oplæsning af et eksempel på genren samt et besøg hos en nulevende forfatter, der skriver i genren. Vi besøger Marianne Iben Hansen, Rasmus Bregnhøi, Jesper Wung-Sung, Caspar Eric, Grete Wiemannd Borregaard, Tina Sakura, Peter Nordahl m.fl.


Fortællertyper og synsvinkel

Disse film vil især kunne bruges i 5.-6. klasse. Mette Jeppesen fra Tanke-streg står bag striben af tegnefilm, der forklarer de forskellige fortællertyper og synsvinkel.


Staveforhold

Korte, fokuserede videooplæg om udvalgte stavemønstre, der kan bruges til elevernes egen forberedelse eller som genopfriskning direkte i undervisningen – en ressource i en undervisningspraksis, der helt eller delvist tilstræber et flipped classroom.

Videoerne er lavet i et samarbejde mellem Gyldendal og Karina Brunsgaard Bek, der har mange års erfaring med undervisning inden for vanskeligheder med skriftsproget. Hun har bl.a. udarbejdet en række undervisningsforløb om stavning på
dansk7-10.gyldendal.dk