Log ind
Værktøjer
Notesbog
Din egen notesbog
OrdApotek
Zoom ind på ordklasserne
Børnelitteraturens billeder
Se billede - find tekst
LæseCirkler
Redskab til aktiv læsning
DanskLex
Opslagsværk med danskfaglige begreber
SkoleTube
Direkte adgang til web 2.0-værktøjer

Ny børnelitteratur fra Gyldendal





HAVPALADSET
Med Havpaladset har prisbelønnede Anne Lise Marstrand-Jørgensen skrevet sin første børnebog. En smuk, rørende og magisk-realistisk fortælling om 11-årige Noor, som flygter til Danmark med sin far bror og lillesøster, mens de må efterlade moren i Syrien. Undervejs mister de lillesøsteren til havet.

I det nye liv i Danmark udvikler Noor nat efter nat superkræfter, og hendes største bedrift bliver at bygge et stort palads på havets bund, hvor de druknede kan vente, indtil de ikke længere skal være i havet. Fortællingen er stærkt og stemningsfuldt illustreret af Otto Dickmeiss i s/h.
Find lydprøve eller læs et uddrag af bogen her.






NÅR MAN KALDER PÅ DØDEN
Joy Lieberkind er kendt i skoleverdenen som både læremiddelforfatter og lektor i dansk på læreruddannelsen, men nu kan Lieberkind også kalde sig romanforfatter. Når man kalder på døden er en stærk fortælling om to søstre. En lille og en stor, en syg og en rask, en elsket og en måske knapt så elsket? 

Sammen med skyggebarnet Katrine oplever læseren på nærmeste hold frustrationerne, sorgen og de forbudte følelser, der fylder i en søskende til en alvorligt syg søster. Dramaet er elegant underspillet og skal opdages mellem linjerne i de fint bekrevne hverdagsscener. Romanens realisme flirter med overnaturlige elementer, og hvad sker der egentlig, når Katrine kalder på Døden? Ja, så kommer han skam. På besøg.

Læs uddrag fra bogen eller køb den her.





MIRA #husbåd #far #kærlighed
Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøi er klar med den anden graphic novel om tweenpigen Mira. I bog nr. 2 opfyldes Miras store drøm om at møde sin far. Mira reflekterer over, hvor sjovt det er, at dagdrømmene pludselig kan blive til virkelighed. Måske ikke helt som hun havde forestillet sig, men alligevel.

Som i første bog passer tekst og tegninger fremragende sammen, og de gængse tegneseriefelter brydes ofte af dagbogsnotitser, opskrifter og instaposts. Det er godt tænkt og rammer helt perfekt børns vante kommunikationsformer. Køb bogen her.



  MANDEN MED NØGLEHULLERNE
- 18 MAGISKE FORTÆLLINGER

At åbne en tekstsamling af Louis Jensen er som at åbne døren til et magisk hus. Her venter en verden uden for tid og rum. En verden, hvor personer bevæger sig fra ét sted til et andet. Måske er bevægelsen en geografisk rejse, hovedpersonen foretager, men oftest – eller samtidig – er det en rejse fra ét sted i livet til et andet. Manden med nøglehullerne – 18 magiske fortællinger drejer sig om at være menneske. På godt og ondt!

Illustreret af Kamila Slocinska og med forord af Trine May. Læs mere om forfatterskabet her.





DET ER BARE KÆRLIGHED
Sverre Henmos Det er bare kærlighed er en kort, stærk roman om at sige fra. Romanen indeholder skarpe observationer af mennesker, miljø og relationer, gengivet i et nuanceret sprog med stor varme. Anbefales til litteraturlæsning på 6.-7. klassetrin.

For Jonathan er hver dag en kamp for at undgå sin voldelige storebror, som han føler sig magtesløs overfor. Men han får helt nye problemer, da hans bedste ven Axel en dag ringer på døren. Axel vil have ham til at blive kærester med Liva, så han selv kan få fat i hendes veninde. Selv om Jonathan kun er interesseret i den smukke Alina, lader han sig overtale. Jonathans konfliktsky natur, gode intentioner og halve sandheder får ham efterhånden helt derud, hvor der ikke er nogen vej tilbage.

Læs mere om romanen her.



 
ALT PÅ SPIL
Spændende, fyldt med action og letlæst ungdomsroman, som også rummer etiske og moralske dilemmaer. Romanen lægger op til interessante diskussioner om krænkende adfærd, hævn og i særdeleshed det store spørgsmål: Hvor langt ville du selv gå, hvis du kunne springe ind og ud af andre mennesker og ændre livets gang? Søren Jessen har med Alt på spil igen givet dansklærerne et velegnet materiale til værklæsning på 6.-7. klassetrin.

Køb romanen her.





  DYR MED PELS - OG UDEN
Bonusforældre, papsøskende, nye venner. Det er besværligt at være barn, når man hele tiden skal flytte og allerhelst vil bestemme over sit eget liv. Sådan er det for Freddy, hovedpersonen i Hanne Kvists grafiske roman Dyr med pels - og uden (2016), der kan læses som værk i 4.-6. klasse.

"Jeg skal have det sjovt, mens jeg skriver," fortæller forfatter Hanne Kvist. Måske er det derfor, hun formår at blande alvorlige emner med humor – og med dyr. For i bogen er der selvfølgelig masser af dyr. Og dem med pels bliver der ingen af hjemme hos Freddy, for hans mor kan ikke tåle dem. Siger hun. Hun bestemmer, hvor skabet skal stå i familien, men Freddys nye ven Eskild retter lidt op på det hele. Han får nemlig ikke bare ni idéer om dagen, han har også en dyreklub og masser af planer. Dét venskab hjælper Freddy, og det er ikke helt uden drama.

Læs et uddrag fra bogen her.

 







  Fælles fiktionskrivning med modeltekst og stilladsering
Et inspirerende og innovativt forløb om at skrive fiktion, hvor eleverne også får talt om, hvorfor opdigtede fortællinger overhovedet er vigtige, og hvad vi kan bruge dem til. Eleverne skal opleve, at de kan blive gode til at skrive historier ved at hente inspiration fra andres tekster, dele deres skriveproces op i faser med forskelligt fokus og få respons på deres tekst fra andre.

Forløbet bygger på den procesorienterede skrivepædagogik. Skriveprocessen er faseopdelt med fokus på respons og stilladsering i skriveprocessen. I forløbet anvendes modeltekst og skriveramme til at skabe stilladser for elevernes skrivning. 

Gå til forløbet her.



Når fortællinger skal gøre indtryk …
Forfatterne Jane Østergaard Madsen og Christina Saldern, der begge er dansklærere, står sammen bag tilrettelæggelsen af to spritnye værkforløb til mellemtrinnet.

Målgruppe: 3.-4. klasse
Skoven for oven af Karen Filskov (2015) er en samling af 24 figurdigte om forskellige dyr og planter, som er almindelige i de danske skove. Bogen ligner i sin form en slags opslagsværk, der giver læseren en faktuel viden om skoven som økosystem. Samtidig er teksterne også en slags nonsensdigtning, og deres form gør, at man slet ikke behøver at læse digtene for at vide, hvad de handler om.

Forløbet er organiseret, så der arbejdes både i makkerpar, i grupper og fælles på klassen. Klassen kan med fordel inddeles i makkerpar, som arbejder sammen gennem hele forløbet. En stor del af opgaverne lægger op til, at eleverne i makkerpar undersøger digtene, men de sættes i gang med afsæt i en fælles introduktion, hvor et af digtene bruges som eksempeltekst.  Forløbet afsluttes med, at eleverne selv producerer figurdigte, som skal indgå i klassens samlede værk. 
  Fælles fiktionskrivning med modeltekst og stilladsering
Et inspirerende og innovativt forløb om at skrive fiktion, hvor eleverne også får talt om, hvorfor opdigtede fortællinger overhovedet er vigtige, og hvad vi kan bruge dem til. Eleverne skal opleve, at de kan blive gode til at skrive historier ved at hente inspiration fra andres tekster, dele deres skriveproces op i faser med forskelligt fokus og få respons på deres tekst fra andre.

Forløbet bygger på den procesorienterede skrivepædagogik. Skriveprocessen er faseopdelt med fokus på respons og stilladsering i skriveprocessen. I forløbet anvendes modeltekst og skriveramme til at skabe stilladser for elevernes skrivning. 

Gå til forløbet her.



Når fortællinger skal gøre indtryk …
Forfatterne Jane Østergaard Madsen og Christina Saldern, der begge er dansklærere, står sammen bag tilrettelæggelsen af to spritnye værkforløb til mellemtrinnet.

Målgruppe: 3.-4. klasse
Skoven for oven af Karen Filskov (2015) er en samling af 24 figurdigte om forskellige dyr og planter, som er almindelige i de danske skove. Bogen ligner i sin form en slags opslagsværk, der giver læseren en faktuel viden om skoven som økosystem. Samtidig er teksterne også en slags nonsensdigtning, og deres form gør, at man slet ikke behøver at læse digtene for at vide, hvad de handler om.

Forløbet er organiseret, så der arbejdes både i makkerpar, i grupper og fælles på klassen. Klassen kan med fordel inddeles i makkerpar, som arbejder sammen gennem hele forløbet. En stor del af opgaverne lægger op til, at eleverne i makkerpar undersøger digtene, men de sættes i gang med afsæt i en fælles introduktion, hvor et af digtene bruges som eksempeltekst.  Forløbet afsluttes med, at eleverne selv producerer figurdigte, som skal indgå i klassens samlede værk. 
  Fælles fiktionskrivning med modeltekst og stilladsering
Et inspirerende og innovativt forløb om at skrive fiktion, hvor eleverne også får talt om, hvorfor opdigtede fortællinger overhovedet er vigtige, og hvad vi kan bruge dem til. Eleverne skal opleve, at de kan blive gode til at skrive historier ved at hente inspiration fra andres tekster, dele deres skriveproces op i faser med forskelligt fokus og få respons på deres tekst fra andre.

Forløbet bygger på den procesorienterede skrivepædagogik. Skriveprocessen er faseopdelt med fokus på respons og stilladsering i skriveprocessen. I forløbet anvendes modeltekst og skriveramme til at skabe stilladser for elevernes skrivning. 

Gå til forløbet her.



Når fortællinger skal gøre indtryk …
Forfatterne Jane Østergaard Madsen og Christina Saldern, der begge er dansklærere, står sammen bag tilrettelæggelsen af to spritnye værkforløb til mellemtrinnet.

Målgruppe: 3.-4. klasse
Skoven for oven af Karen Filskov (2015) er en samling af 24 figurdigte om forskellige dyr og planter, som er almindelige i de danske skove. Bogen ligner i sin form en slags opslagsværk, der giver læseren en faktuel viden om skoven som økosystem. Samtidig er teksterne også en slags nonsensdigtning, og deres form gør, at man slet ikke behøver at læse digtene for at vide, hvad de handler om.

Forløbet er organiseret, så der arbejdes både i makkerpar, i grupper og fælles på klassen. Klassen kan med fordel inddeles i makkerpar, som arbejder sammen gennem hele forløbet. En stor del af opgaverne lægger op til, at eleverne i makkerpar undersøger digtene, men de sættes i gang med afsæt i en fælles introduktion, hvor et af digtene bruges som eksempeltekst.  Forløbet afsluttes med, at eleverne selv producerer figurdigte, som skal indgå i klassens samlede værk.